DAGMAR GURLI ELISABETH LODÉN HENNING

Bildkonstnär, textilkonstnär, född 1904, död 1989 i Leksand. Hon studerade på Tekniska skolan och vid Konstakademin i Stockholm. Redan på 1940-talet arbetade hon med offentliga utsmyckningar i Stockholm tillsammans med sin man, konstnären Kalle Lodén född 1905. De två träffades när de gick på Konstakademin. När han dog 1944, slutförde hon deras sista gemensamma arbete och beslöt sig, en tid därefter, att flytta till Dalarna med barnen. Hon hann uppleva flera konstnärliga strömningar under sitt konstnärsliv. När man ser hennes lågmälda porträttstudier från 1930-talet och jämför dem med 1980-talets dynamiskt abstrakta färgkompositioner, är det svårt att tro, att de är skapade av samma person. Hon har målat porträtt och blomsterstilleben, utfört dekorativa arbeten, och designat tyger.
Leksand hade redan dragit till sig många Stockholmskonstnärer ur den generationen, bland andra familjen Jobs-Söderlundh. Hon kom att arbeta en del som formgivare i Jobs ateljé. Ett screentryck med tistlar gav prov på hennes mönsterformgivning - dämpat i färgen, inte insmickrande, men mycket vackert.
Målningarna från 1940-1950-talen speglar den intima, lilla världen. Hon målade det hon hade omkring sig, stilleben och människor, och döttrarna satt flitigt modell på konstnärsbarns vis. Ett milt gråtonat ljus går igen i den periodens lågmälda stämningsbilder.
Att hon hade en utpräglad formkänsla märks också i hennes småskisser, ofta ganska stramt komponerade, men ändå livfulla, med sina strålande färger. Starklysande blått blev, med åren hennes favoritfärg. Blått och brunt dominerar i de halvt abstrakta form och rörelsestudierna från Domnarvets järnverk, en industrimiljö som under senare år inspirerade henne genom sin dynamik. Hennes förmåga att tänka monumentalt i färg och form, kom bra till sin rätt i textila utsmyckningar.
Minnesutställning: Dalarnas museum anordnade en utställning i Målerisalen. Hennes barn lånade ut många verk, främst äldre målningar, men också skisser och förlagor till textila verk, 2004.
Offentlig utsmyckning: bildvävnader i kyrkorna i Nynäshamn och Gällivare, en blåmönstrad kormatta i Stora Tuna församling, gobeläng i Leksands kyrkas gravkapell och en färgstark triptyk, Våg och hav och solar, från Tuna Församling i Nyköping. Allt var vävt vid Alice Lunds vävateljé i Borlänge, där hon var anställd, under många år, som konstnärlig ledare.
Representerad: Nationalmuseum i Stockholm.
Hon komponerade Kulturhusets logotyp, en stiliserad kurbits till jubileumsutställningen 1954, vilket alluderande på kommunens länsansvar, för dalmåleriet.
Bild: Tymönstret, Tistlar 1949.


Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2019. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »