CARITA SCHMIDT

CARITA SCHMIDT
Bildkonstnär. Är en svensk-finsk konstnär som föddes 1958 i tyska staden Güstrow. Hon växte upp i Tyskland och från 1969 i Finnland. 1980 flyttade hon till Sverige. Hon bodde i Grekland mellan 1990 - 2011 och var verksam där. Sen 2012 är hon frilansande konstnär i Berlin. 1980-1989 Maskör på teater, film och tv i Sverige 1983-1986 Bachelor of Arts (BA), Dramatiska Institutet Stockholm, samtidigt elev till konstnären Björn Lövin. 1991- Första separatutställning på Föreningen för Konst och Litteratur i Kavalla, GRE. Teaterprojekt i Grekland: 1998 Der Reichtum (Plutos) v. Aristophanes; 1997 Die Bakchen v. Euripides. Kurser och workshops i Grekland, Kavala och Thessaloniki. 2000 Artist in Residence, Vermont Studio Center, USA. 2001 Studioutbyte med konstnären Richard Lamb i Brooklyn, NYC/USA. 1995-2007 Grundare och ansvarig för ”Carita Schmidt Kunstschule”, Kavla/GRE. Under 2007-2011 leddes skolan vidare av hennes tidigare assistent Natascha Dimidriadou, p.g.a. den ekonomiska krisen i Grekland tvingades skolan lägga ned verksamheten. 2007-2011 Ledare och kurator för svenska gästhemmet ”Kavalahuset”, ett svensk gästhem. för konstnärer, kulturarbetare och akademiker, Kavala/GREK.Sedan 2012 baserad i Berlin. Från 2017 samarbete som konstnär med Dirk Halverscheid galleri i München, DE. Utbildat 1983-1986 på Filmhögskolan DI i Stockholm. Samtidigt elev till den kände konstnären Björn Lövin. Från 1990 och 2011 längre utlandsvistelse som konstnär i Kavalla och i Aten, Grekland. 2000 stipendium till Vermont Studio Center, USA. 2001 studiobyte med Brooklyn konstnären Richard Lamb. Byggde upp och underhöll en egen konstskola i Kavalla med fokus på det individuella konstnärliga språket. Intendent för svenska Kavallahuset i Kavalla från 2007-2011. Carita Schmidts mångbottnade verk visar fascinationen för rörelse, ljus och rum med ett abstraherad språk. Genom ett tydligt formspråk ger hennes bilder uttryck för djup, densitet och substans. Gränserna mellan teckning och målning flödar i varandra. Hennes målningar bygger hon skiktvis upp med teckningen som utgångspunkt, tusch och olja. Hon har utvecklad en teknik där hon använder papper av hög kvalitet med tusch och olja uppdraget på målardukar. Hennes konstnärliga skapande karaktäriseras av bildserierna UNTITLED och DREAM BUILDER 2017, MORNINGYELLOW 2015, FRIKTIONS 2011, MO-VE-MENTS 2006, ADAMAH 2001, METAMORFOS 1995. En viktig utgångspunkt för hennes konstnärliga skapande är ADAMAH-projektet. I Adamah bearbetade hon människans sårbarhet, styrka, viljan att skapa och att förstöra. Hon bearbetade med stor formatiga teckningar existentiella frågor som berör liv, död, kärlek, att förlora, att vara, att bli, att förändras. Adamah betyder åkerjord på hebreiska. Detta projekt utgörs av tre huvudverk, varav två är monumentala kolteckningar - Ta panta rhei, 152 x 538 cm, 1999; Here I am 152 x 338 cm, 2001 och ADAMAH-performance som kortfilm (9 min) vilken producerades i Philippi, Grekland, år 2000. Hennes performans presenterades på historiskt viktiga platser, bland annat i Philippi som är den viktigaste arkeologiska utgrävningsplatsen i nordöstra Grekland. Platsen kan uppfattas som magisk enbart på grund av sin historiska bakgrund på grund av slaget mellan Cassius och Brutus. I ADAMAH-performancen låter Schmidt ett par dansare, heltäckta med lera, improvisera kring en koreografi för att visualisera livscirkeln och katharsis (reningen). Dansscenen består av lera och en monumental teckning i kol. Rum, tid och kroppar smälter samman i en dynamisk rörelse. Dansarna gestaltar mänskliga mönster där vi bygger upp och samtidigt bryter ned det vi har skapat. Jorden och leran med dess betydelse för människan genom historien sammanbinder en kroppsnära och visuell kraft. Dansarna i ADAMAH utvecklas genom den faktiska upplevelsen.


CARITA SCHMIDT finns också på Svenskakonstnarer.se »

Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2024. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »