SOFIE ARFWIDSON

SOFIE ARFWIDSON
Bildkonstnär, född i Lund 1976. Atelje på Borrgatans ateljéförening i Malmö och i Berlin.
Utbildning:
2006 Royal University College of Fine Arts Stockholm.
2003 UDK Berlin, Master of Arts, Prof. Bernd Koberling.
2002 UDK Berlin, Bachelor of Arts, Prof. Bernd Koberling.
1997-2000 Kunstakademie Düsseldorf, Prof. Jörg Immendorff.
1996-1997 Royal Academy of Arts, The Hague.

DET HELT CENTRALA – ord länkade till Sofie Arfwidsons konstnärskap av Leif Holmstrand
Initialt överges det annars helt centrala måleriet… fast snart skall det tränga upp genom denna text. Men först:
Sofie Arfwidson tecknar näst intill kontinuerligt, och det tecknande tillståndet har intensifierats på sistone. Tecknandet har i denna process en större omedelbarhet än måleriet, tecknandet ögonblicksskildrar, noterar i realtid; men det rör sig om gradskillnad, inte ett motsatsförhållande.
Tecknandet ger automatskriftsfrihet på villkor att inget retuscheras: närvaroenergi och tankematerial skall under ett ständigt-plötsligt och koncentrerat arbete bli… ja, vad? (…) Låt oss trots allt kalla den ”bildkalligrafi”, alltså tecknandets art, intimt lutad mot Ögonblicket.
Och den konstnärliga handlingen utmärks i detta fall av en absurd direkthet, rätt lik den metod som också blir ledmotiv i Clarice Lispectors nupunktssökande och ut-mot-duet-strävande romanmonolog ”Levande vatten”. Det vill säga den rinnande utsagelustens vätskevilja att maniskt besvärja världen som bor i nuet.
Omedelbarheten finns inte bara i teckningarna, utan självklart också i målningarna, men den avläsningsnivån är då infogad i en större serie sammanknutna komplex av kvalitéer som bland annat har med tid och med en drömlik erfarenhetsvärld av visuella referenser att göra.
Teckningarna är en sorts ständigt pågående förarbeten, det vill säga den undervegetation eller jordmån målningarnas lätta, färgskiktade trädstammar (aningen) mer solitärt höjer sig över. Motiven som dukarna får bära kommer ur lång tids kontemplation över litteratur, film, politik, äldre tiders måleri och så vidare, och själva arbetet kan vara tidskrävande.
De penseldrag som ligger överst på dukarna, där färgen har materialkropp och är synlig som substans, bär emellanåt en noterande, kodande attityd. Här framskrivs en insisterande känsla av att penselskriften faktiskt också är teckenskrift, en påstridigt talande bildskrift. Trots uppenbara olikheter ligger därmed målaren Henri Michaux på några väsentliga plan mer än nära, och det tidigare, artbestämda tecknandet ekar underifrån i dessa färgstreck, i dessa föreställande fläckar på skimrande botten.
Det förekommer även oförutsedda samtalsekon mellan Sofie Arfwidsons måleri och till exempel Teppei Kaneujis vitsmetade installationsvärldar, de amerikanska expressionisterna, Goya, Delacroix, tecknade serier, den normupplösande omedelbarheten i gammelsurrealismen, sjuttiotalets konstschamanism, Doré, grekiskt porslinsmåleri från förr, Fellini, Buñuel, Die Neuen Wilden, japanska tryck, Giotto, Caravaggio, Tizian, Pasolini, Fassbinder och så vidare i en virvelspiral inåt-nedåt-lyssnande mot ett stort mottagande: världen finns där, en specifik ursprunglighet, frihet från jag-kontroll.
Sofie Arfwidsons bildningsbakgrund kan vara av stor betydelse för detta spektrum av arbetsattityder. Hon studerade för Jörg Immendorff i Düsseldorf, där Markus Lüperz var rektor och där till exempel A. R. Penck var professor. I Berlin följdes detta upp med studier för Bernd Koberling, och Georg Baselitz undervisning fanns tillgänglig.
Resultatet av allt detta är en målerisk cocktail-tornardo, en rörlig kulördimma försedd med påstridiga ansikten och märkligt vardagliga detaljer. En växande och egen värld att villigt ledas vilse i.
Separatutställningar:
2013 Galleri Thomas Wallner "Unter Berliner Himmel"
2010 Tomarps Kungsgård, Tomarp.
2010 Infernoesque, (med Christina Michalis), Berlin.
2009 Galleri Thomas Wallner, "News from the wicked garden", Brantevik.
2009 Künstlerhaus Bethanien, "Rinasce piu Gloriosa", Berlin.
2009 Grünerhund, "Blaukäppchen und die rote Frau", Berlin.
2008 Infernoesque, "Unter dem Himmel", Berlin.
2008 St Christophorus, "Sakral", Berlin.
2008 Galleri Thomas Wallner, "A Normal Day", Malmö.
2007 Swedish Embassy, "Visiondrive", Berlin.
2005 Kabusa Konstall, Thomas Wallner, Ystad.
Grupputställningar i urval:
2013 Galleri Thomas Wallner, Polyfoni, Simris
2012 Galleri Arnstedt, Frosseri och Förgänglighet, Östra Karup.
2012 Novopo Project, Far Afield, Baltic Sea.
2012 Infernoesque "Bring a Brick", Berlin.
2011 "La Vallée Patibulaire", kuraterad av Caro Bittermann, Berlin.
2010 Transponder Project Leipzig, "Peng", kuraterad av Andrea Hidebrandt, Leipzig.
2010 Ystads Konstmuseum "Bo Siesjö-utan titel", Ystad.
2010 BildundBar 2, kuraterad av Axel Gerber, Berlin.
2010 The Forgotten Bar "Remix 6", kuraterad av Tjorg Douglas Beer, Berlin.
2010 Kuraterar: "Collage Accident", The forgotten bar, organiserad av Galerie in Regierungsviertel, Berlin.
2010 Galerie im Regierungsviertel "Remix 4", Berlin.
2010 Kunstlerhaus Bethanien, Girl Overkill ll, kuraterad av Iris van Dongen, Berlin.
2009 Kunstraum Bethanien, "Anonyme Zeichner", kuraterad av Anke Becker, Berlin.
2009 Kunstraum t27, "Din A6", kuraterad av Dr Martin Steffens, Berlin.
2009 Kantine, "Copy", Berlin.
2009 Kunstverein Scotty Enterprises, "Die Welt zu Gast bei Scotty enterprises", Berlin.
2009 The Forgotten Bar, "Girl Overkill" , Berlin.
2009 Kunstverein Münsterland, "Svensk Konst", Dörenth.
2009 Alte Post Neukölln, "Consciences and Frontiers", kuraterad av Dr Bonaventura, Berlin.
2009 Kwadrat, "Die große Herbstausstellung", kuraterad av Martin Kwade , Berlin.
2009 Grünerhund, "Into Nature", Berlin.
2009 Swedish Consulate, Berlin.
2009 Plastic #4, Kantine, Berlin.
2009 48-Stunden Neukölln, Kindl Brauerei, Berlin.
2008 Swedish Consulate, Leipzig.
2008 Maurus Gmür "The Joy of Painting", kuraterad av Maurus Gmür, Berlin.
2007 Kunstraum t27, Berlin.
2007 Arnstedt & Kullgren, Sweden.
2007 Knäpper + Baumgarten, Stockholm.
2006 Art Basel, Liste, ALP Peter Bergman, Basel.
2006 Knäpper + Baumgarten, Stockholm.
2006 Arnstedt & Kullgren "Anhalt Berlin", Sweden.
2006 ALP Peter Bergman, Market, Stockholm.
2006 Northern Light, Stockholm.
2004 Bunker, Berlin.
2003 Giesler & Partner "Schaustelle 8", Berlin.
2002 Eva Poll "Schaustelle 7", Berlin.
2002 Dorothea Konwiartzstiftung, Berlin.
Samlingar:
Norrköpings Konstmuseum, SAK, Aura, Private Collections.

Stipendier:
Konstnärsnämndens arbetsstipendium 2012, San Michele Stiftelsen-vistelse(inga bidrag inkluderade), Crafoords stipendium, Lunds stads kulturstipendium, Lindeqvist 
donationsfond, Dorotha Konwiartz Stipendium, Milk energy stipendium.
Övrigt:
Nominerad till Carnegie Art Award 2014, Nominerad till Lengertz Konstpris 2013.

Bild: "The Charm Of Birds".


SOFIE ARFWIDSON finns också på Svenskakonstnarer.se »
Mer info om SOFIE ARFWIDSON»

Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2024. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »