GUNILLA BANDOLIN

GUNILLA BANDOLIN
Bildkonstnär, keramiker, skulptris, landskapsarkitekt, professor. Född 19 juli 1954 i Köping. Bosatt och verkar i Stockholm. Utbildning: Hon studerade vid journalistskolan i Stockholm 1973-1975. Uppsala Universitet, litteraturhistoria 1974-1976. Karlstad Universitet, filosofi, 1979. Hon gick ut Konstfacks keramik och glaslinje 1982. Efter ett extraår, hennes femte på Konstfack, avslutade hon sina stuier 1983. Två viktiga saker inleddes samma år. Hon började arbeta som skulptör och dekormålare på filmproduktioner, som Ronja Rövardotter och Offret. Hon fick kontakt med Haga tegelbruk utanför Enköping, där hade hon sin verkstad under en följd av år och pendlade mellan Haga och Stockholm. På Haga kunde hon skulptera och fick använda så mycket tegellera som hon behövde. I Stockholm kunde hon försörja sig på olika filmjobb. Det sista filmjobbet gjorde hon 1988. Hon lämnade Haga tegelbruk för gott 1991. Hon har arbetat med monumentala installationer av oglaserad lera. Hon tillhör dem som lämnat den traditionella keramiken för att arbeta fritt och skulpturalt. Separatutställningar: 2007 Skissernas Museum, Lund, med Monika Gora. 2005 Passagen, Linköpings Konsthalll, under produktion. 1999 Imploded Architecture, Forum, Stockholm. 1998 Central Heating - Tempered Architecture, Galleri Mors Mössa, Göteborg.1996 Central Heating - Tempered Architecture, Forum, Stockholm. 1996 Central heating, RIX, Linköping. 1995 The Living Art Museum, Reykjavik, Island. 1994 Headlands Art Center, San Francisco, USA.1993 Potatisdrömmar, Jönköpings Museum. 1993 Potatisdrömmar, Forum, Sockholm. 1991 Galleri Mors Mössa, Göteborg. 1991 Lunds Konsthall, Lund. 1991 ALKA Konsthall, Linköping. 1990 Periscope, Stockholm. 1988 Magasinet, Wanås. Stipendier: Stenstipendiat 1988. Stockholms kulturpris, samt hedersprismotivering. Hon har i tjugo år förfinat och utvecklat den offentliga konsten. Oavsett om det rört sig om ett par granitpelare i Södra länkens tunnlar, eller en japansk trädgård för ett spa på Hasseludden har hon full kontroll över sina uttrycksmedel. Hon navigerar skickligt mellan den offentliga konstens grund och blindskär, som monumentaliteten och respektlösheten för det omgivande stadsrummet utan att för den skull någonsin bli vag. Som i Observatoriet, ett slags social skulptur i ekplank en bit ut i vattnet i södra Hammarbyhamnen. Här möts den grekiska amfiteatern och den svenska skärgårdsbryggan, det lilla och det stora, det offentliga och det privata, på ett sätt som borde vara lika självklart som det, dessvärre, är sällsynt.
Bild: Hår 1986.


GUNILLA BANDOLIN finns också på Svenskakonstnarer.se »

Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2022. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »