GERHARD HENNING

GERHARD HENNING
Skulptör och bildkonstnär. Född 27 maj 1880 i Stockholm, död 16 september 1967 i Hellerup i Danmark. Redan 1882 flyttade familjen till Köpenhamn. Intresset för måleri kom tidigt. 1894 flyttade familjen åter till Sverige, till Helsingborg, för att två år senare flytta till Göteborg. Han arbetade som målarlärling samtidigt som han på kvällarna studerade vid Slöjdföreningens skola, 1897-1898. Där blev han vän med Ivar Arosenius. Vänskapen kom att bestå ända till Ivar Arosenius död. 1898 blev båda elever på Valands Konstskola, under ledning av Carl Wilhelmson. Han och Ivar Arosenius sökte sedan till Konstakademien i Stockholm. Ivar blev antagen, men inte Henning. De for ändå tillsammans till Stockholm. Henning hade blivit antagen vid Konstnärsförbundets skola. Snart lämnade Ivar Konstakademien, på grund av att han inte trivdes med ledningen och Henning lämnade Konstnärsförbundets skola. Han bosatte sig på det konstnärshem som mecenaten och konstsamlaren Ernest Thiel hade startat. 1900 återvänder han till Göteborg, för att börja på Valand konstskola. Det dröjde inte länge förrän Ivar Arosenius också flyttar ner till Göteborg. Hur allvarligt studierna bedrevs är osäkert. Det bildades ett kotteri runt dem och snart anslöt sig ytterligare en medlem, Ole Kruse. Mer eller mindre nära gruppen fanns åtskilliga andra konstnärer. Han hade inte hittat sin särart. Han betraktade med intresse många av de gamla mästarna. Mest påverkades säkert hans tecknade och måleri av Ivar Arosenius. Genom ett stipendium från Otto och Charlotte Mannheimer kom Han iväg till Rom. Framför allt studerade han skulptur på museerna där, samt i Paris. 1907-1908 kom genombrottet. Vid det laget delade han ateljé med Filip Wahlström i Göteborg. Som vanligt tecknade han en del och målade. Då och då gav han sig på skulptur, ofta i lera. Från 1909 till 1914 var han anställd vid Den Kongelige Porcelainsfabriken i Köpenhamn, för vars räkning han modellerat små utsökta pjäser, sagofigurer, fauner och pierrots. Vid sidan om så fortsatte han med sin egen konst. 1914 var han trött på porslinsfigurer. Han lämnade företaget men blev kvar i Köpenhamn. 1920 började han igen, för att åter igen sluta 1925. Under tjugotalet hade han kommit igång med sin egen skulpturverksamhet på allvar. 1924 visades de för första gången på en utställning. Två år senare vann han en pristävling om utsmyckning i Malmö, med en skulptur av en sittande flicka. Den förverkligades senare som skulpturen, Öresund. Han var nu erkänd och etablerad. Under 30-talet blev han dansk medborgare. Och efter hand allt mer bortglömd i Sverige. Men han har som få konstnärer ställt ut runt om i världen. Även svenska museer har sett till att införliva honom i sina samlingar. Som skulptör var han helt outbildad, han hade fått lära sig allt på egen hand. Motiven är alltid desamma, unga, nakna flickor. Då och då förekommer par, men mannen intar alltid en mycket undanskymd roll. Axel Theodor Hörlin är kusin till Gerhard Henning. Offentlig utsmyckning: fontänen Öresund i Malmö, med nakna kvinnofigurer. Har också etsat små blad med figurer. Representerad: Nationalmuseum i Stockholm, Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs Konstmuseum, Malmö Museum, Nasjonalgalleriet i Oslo, Statens Museum för Kunst i Köpenhamn, Sèvres keramikmuseum, Paris, New York, Svenska Statens porträttsamling på Gripsholms slott.
Olja på duk, signerad och daterad 1918.
Bild: Ingeborg, 1828.


Mer info om GERHARD HENNING»

Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2018. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »