BERTIL BERGGREN ASKENSTRÖM

BERTIL BERGGREN ASKENSTRÖM
Skulptör, silversmed och bildkonstnär. Född 20 januari 1917 i Katarina församling i Stockholm, död där 2006. Utbildning: Han studerade vid Konstfack och blev utexaminerad 1938 med högsta betyg. Han erhöll premiet, Rektor Toréns minne. Han var ensam innehavare av medaljen under 35 år. Han växte upp på Södermalm. Hans konstnärliga intresse väcktes tidigt och han tillbringade en stor del av sin barn och ungdomstid i faderns smedja, där han lärde sig grunderna i metall och konsthantverk. Han arbetade i alla slags material, från järn och silver till det svårbemästrade och den i konstnärliga sammanhang ovanliga metallen aluminium. Trots att han arbetat så mycket med utsmyckningar i olika metaller, så var han också en målande bildkonstnär. De senaste åren hade, aluminiumet upptagit hans största intresse. Att skulptera reliefer i detta silverglänsande material har för honom inneburit en stor konstnärlig och teknisk utmaning. Han kallade sina senaste arbeten, Aluvisioner och tanken är att detta namn på något sätt ska spegla hans upplevelser ifrån ett inre kosmos, visualiserade på den silverblanka ytan. Han prövade alltid nya utmaningar och försökte hitta nya vägar för sin konst. utställningar: Egna separata utställningar under mottot, Från skiss till form: Lilla Galleriet, Stockholm 1954. Tranås 1957. Galleri S, Stockholm 1958. Lilla paviljongen, Stockholm 1959. Sturegalleriet, Stockholm 1960. Konstnärshuset, Stockholm 1973. Juryvalda utställningar: Stadsmuseét Stockholm. Röhsska museét Göteborg, permanent utställd. Karlstads museum. Sigtunastiftelsen, Kristusbilden i modern konst. Samlaren, Ny Svensk skulptur. KRO:s juryvalda utställningar, som Från skiss till skulptur, samt ett flertal utställningssalonger på Liljevalchs i Stockholm. Nationalmuseum i Stockholm, permanent utställd. Offentlig utsmyckning: Altardekorer, Bastuträsk. Ramsele . Ockelbo. Falköping. Gärdhem. Trollhättans kapellkrematorium. Ängbykyrkan Stockholm, utvalt tävlingsförslag. Filipstads kapellkrematorium. Alingsås stadskyrka. Forsbacka kyrka . Alingsås kapellkrematorium, 140 cm högt silverkrucifix. Staffans kyrka Gävle. Hässelbystrands kyrka, Stockholm. Altarkrucifix, Badelunda kyrka. Äseda kyrka. Ersta kyrka. Duvbo kyrka. Slöta kyrka. Kvistbro kyrka. Dopfuntsinsatser, Kvistbro kyrka. Skederid kyrka. Husby Långhundra kyrka. Danmarks kyrka. Kvillinge kyrka. Edsberg kyrka. Söderbärke kyrka. Essinge kyrka. Fagersjö kyrka. Hallstavik kyrka. Till miljö och arkitektursammanhang, profana väggdekorer och friskulpturer, Bollspel, väggrelief i järn,15x3 m, Rotasundaskolans entréhall 1955. Flyggloben, kopparskulptur Swissair, Strandvägen 1, Stockholm 1960. Livsträdet, brons och kopparskulptur, Galävarvskyrkogården, Djurgården, Stockholm . Järndramatik, väggrelief i järn, 10x2 m, Entréhallen S:t Görans gymnasium, Kungsholmen 1960. Trappgallerskulptur, Guhlins Hötorgs City, Stockholm 1961. Dansvisan, väggrelief i järn, koppar och emalj, Entréhallen Centrallasarettet Vänersborg 1964. Cirkulation, bildrelief i järn, Sveriges Kreditbank, Stockholm 1963. Människor och broar, järnrelief Kirurgiska polikliniken Trollhättans lasarett 1965. Vardagsfolk, järnrelief, Nya lasarettet Trollhättan 1964. Sjöstad, portalrelief koppar, Folkets hus, Uddevalla 1965. Ängeln, kopparskulptur, Stockholms Stadshus 1965. De visa och de fåvitska jungfrurna, relieffris i koppar, 20 st skulpterade figurer, entréhallen Söderledskyrkan Farsta. Frisen är gjord 1966. Kopparrelieferna återger berättelsen om de fåvitska och de visa jungfrurna, ur Matteusevangeliet 25:1-4. Första gruppen representerar de oförståndiga som spiller ut oljan. Den andra gruppen dramatiserar människans förintelse i elden. Den tredje introducerar den fjärde. De visa som bevarar oljan. Den avslutande gruppen visar på hur de visa och utvalda jungfrurna skrider in i Herrens hus 1966. Expansivevolution, väggrelief i järn, 7x3 m, Arbetsledarhuset, Stockholm 1967. Progressiva formationer, 6 st. fasadreliefer i aluminium, Stadshypotekshuset, Vänersborg 1968. Människobarn, 2 st. friskulpturer i brons, Lindgårdsparken Vänersborg 1971 samt Årsta församlingshus, Stockholm 1971. Evangelium i aluminium, 156 st. fasadreliefer i aluminium, omkrets 160 m, Bäve kyrka Uddevalla 1972. Högkorset i Uppsala domkyrka, Altarkors i silver och kristall, höjd 2,75 m, med tillhörande 6 st. altarljusstakar, Uppsala 1973. Koral, bronskulptur, höjd 1.70 m, Minneslunden Huddinge kyrka, Stockholm 1975. Samverkan, bronsskulptur, höjd 3 m, Enskede 1981. Varde ljus, korväggsutsmyckning i aluminium, 50 m2, Hässelby Strands kyrka, Stockholm 1986. Hymn, bronsskulptur Katarina kyrkogård, Stockholm 1993.Stipendier och priser: Prisbelönt i offentliga tävlingar: Formgivartävling Hantverket 1954. 1:a 2:a och 3:e pris. Utsmyckning för Ängbybadet 1958. Tävlingsförslag, Sommarsyntes. Tunnelbanetävling 1961. Tävlingsförslag, skiljegaller. Internationella utmärkelser: TARGA D`ORO PREMO ITALIA, från Accademia d`Italia 1986. Juryvalt guldpris för offentlig integrerad konstutsmyckning. Medlemskap: i Svenska Konstnärer, KRO, Hantverket. Styrelseledamot och Skattmästare i Konstnärsklubben 1985-1990.
Bild: Självporträtt, som vittnar om ett hårt liv i konstens tjänst, men som han inte kunde vara utan.


Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2024. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »