LARS GUNNAR BODIN

LARS GUNNAR BODIN
Bild och ljudkomponist, poet, född 1935 i Stockholm. Han studerade komposition för Lennart Wenström 1956-1960 och befann sig i en krets av konstnärer vilka kan beskrivas som mycket experimentella för sin tid med inslag av neo-dada, men också av konkretism. Han intresserade sig tidigt för datorer och kom senare att få tillgång till denna teknik i sitt arbete, med kompositioner för både musik och bildkonst.
I samma krets fanns bland andra, performance-artisten och tonsättaren Sten Hanson, född 1936, text och ljudkompositören, bildkonstnären Åke Hodell, född 1919, Bengt Emil Johnson född 1936, som var en centralgestalt i svenskt konstliv runt 1960-talet på scener som, Pistolteatern, Fylkingen och Moderna museet, samt konstkritikern Ilmar Laaban. Åke Hodell blev betydelsefull för kretsen, dels genom sin konstnärliga verksamhet och dels genom det avantgardistiska förlaget Keberos, som han grundade 1963.
Från 1967 ledde han och Bengt-Emil Johnson, Stockholmfestivalerna för text och ljudkompositioner. Han ställde ut sina processorbearbetade bilder i seriell teknik vid Lunds Konsthall 1968, men hade då redan utfört experiment under en lång tid med hjälp av slumptalstabeller. Själva utförandet skedde med vanligt ritredskap. Precis som i flera andra länder var musikerna före bildkonstnärerna att anamma datatekniken och han blev, sett ur ett nationellt perspektiv, en länk mellan dessa båda områden. Intresset för gränsöverskridande konstformer, multikonst, fanns hos honom under hela sextiotalet och han deltog i en rad happenings vid bland annat Moderna museet.
Han och Göran Sundquist skapade grafik, som Torsten Ridell senare beskrivit som några av de första produktioner som tillverkats, beräknats, med hjälp av datorkraft. Verken rymdes inom en framställningsform, som hämtat inspiration från den konkreta konsten, men också från musikvärlden.
Ett senare exempel på detta är utställningen, Musik i bildform, tillsammans med Göran Sundqvist, då det skapats datorgenererade bilder, som visades på Norrköpings museum 1982.
Han var ordförande i Fylkingen mellan åren 1969-1972. Bland annat var det denna förening som under 1960-talet var pådrivande inför grundandet av Elektronmusikstudion, EMS, som numer betyder Elektroakustisk musik i Sverige, där han var chef från 1979 fram till 1989.

Bild: Seriell struktur 2B.


Mer info om LARS GUNNAR BODIN»

Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2024. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »