Sven BIRGER SANDZÉN

Sven BIRGER SANDZÉN
Svensk-amerikansk bildkonstnär. Född 1871 i Blidsberg, Västergötland, död 22 juni 1954. Han studerade vid Konstnärsförbundets skola i Stockholm. Han hamnar mitt i ett getingbo. Det är sex år sedan Konstnärsförbundet bildats av de så kallade opponenterna, som protesterar mot Konstakademiens föråldrade syn på konsten. Förbundet har just öppnat sin konstskola och lärarna Anders Zorn och Richard Bergh som var två av rörelsens förgrundsfigurer. De skulle komma att få ett stort inflytande över honom senare. Han fick lära sig att utgå från naturen, och inte börja med stilleben och interiörer, som annars var vanligt. Han och Niels Krueger och Karl Nordström, bildar den så kallade Varbergsskolan.
Han kommer till den amerikanska delstaten Kansas 1894, efter tre års studier i Stockholm och Paris, dit han rest på inrådan av Richard Bergh. I Paris hade hans stiftat bekantskap med verk av bildkonstnär, som perfektionisten Paul Cézanne och Georges Seurat. Båda sätter ett viktigt avtryck på hans utveckling som bildkonstnär.
Han blev elev för Edmond-Francois Aman-Jean, en nära vän till Seurat. Aman-Jean hade övertagit Seurats ateljé efter hans död sedan några år. I samma ateljé får han nu sin utbildning och provar, bland annat på Seurats metod, att bygga upp en målning med små olikfärgade prickar. Han ger sig iväg till Amerika och bosätter sig där 1894. Han var lärare i målning vid Bethany collage. Han målade brett och dekorativt tolkade landskap, i blå och rosaröda toner, med motiv från Arizonas klippiga ödemarker. Hans teknik påminner något om Vincent van Goghs.
Endast tre gånger reser han hem till Sverige, den sista gången 1924. Han passar då på, att skänka Nationalmuseum ett trettiotal grafiska blad, hans andra gåva till muséet.
I ett uppgivet brev till Carl Milles i december 1929 skriver han- Jag är för radikal, eller för konservativ, eller min färgblandning för 'konstig'. Och dock är ju färgglädje någonting alldeles normalt". Att han inte går hem hos den svenska publiken beror dels på att nationalromantiken inte längre står särskilt högt i kurs vid hans första svenska separatutställning på Gummeson 1937, dels på att många finner hans färgrika målningar från mellanvästern överdrivna och orealistiska. Idag är de värda åtskilliga dollar.
Representerad: Nationalmuseum i Stockholm, 2 oljor, 43 grafiska blad, Göteborgs konstmuseum, 2 oljor, 14 grafiska blad, Millesgården, 1 olja, 2 akvareller, 17 grafiska blad, Moderna Muséet i Stockholm, Smålands museum, Lunds Universitet, 3 oljor, 25 grafiska blad, Emigrantinstitutet i Växjö, 1 olja, 21 grafiska blad New York, Washington, London och Paris, samt i några ytterligare institutioner och i privata samlingar.
Bild: Bergssjö, Mountain lake.


Mer info om Sven BIRGER SANDZÉN»

Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2024. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »