PER WICKENBERG

PER WICKENBERG
Bildkonstnär.(Petter PER Gabriel). Född i Malmö 1812, död i Pau, Frankrike, 1846. Han började redan som 13-åring teckna. Utbildning: Konstakademien 1831, där inte minst J. G. Sandberg uppmuntade honom. Han blev vän med Gustaf Wilhelm Palm och båda levde under svåra förhållanden, delade bostad i Klara och hade besvär med en ögonsjukdom. Hösten 1836 reser han till Berlin för att söka bot och han stannar i Berlin ett år. Under den perioden målar han den kända, Läsande gumma. Sedan han i Berlin gjort bekantskap med den nederländska landskapskonsten från 1600-talet, särskilt van Goyens, började han måla vinter och månskenslandskap, vilka väckte uppmärksamhet. 1837 kom han till Paris och blev väl mottagen av Olof Södermark i vars ateljé han fick arbeta. Redan 1838 slår han igenom på Salongen i Paris, endast vid 26 års ålder, med ett svenskt vinterlandskap och erhåller guldmedalj. Framgången upprepas redan nästa år och 1841 köper den franske kungen Louis Philp en en tavla av honom, Effet d`hiver, till Luxembourgpalatset. 1842 tilldelas han Wasaorden och Hederslegionens kors. Han är nu 30 år och upplever en triumf och lyckan leker. Han är den mest eftersökta konstnären. Förälskad i en italienska, men så slår ödet till och hon dör i lungsot och han insjuknar själv 1843. Till detta bar han också sin ögonsjukdom, som förhindrade honom, att kunna arbeta under största delen av året. I Dieppe och Trouville försökte han återhämta sig och när lungsoten var svår var han i Nizza. På hösten 1845 tvingades han vara på en badort i närheten av Pau, där han avled av en blodstörtning endast 34 år gammal. Hans plats bland de stora målarna var uppenbar redan vid hans första debut i Paris. Hans flodmotiv i månsken efter regn, betecknar ett gränsmärke i vårt landskapsmåleri i det avseendet, att ingen svensk målare hade tidigare behandlat ett så enkelt ämne, så stort och samlat. Hans anspråkslösa, intima måleri betecknar ett realistiskt förebud i svensk 1800-talskonst och i sina genremålningar var han en föregångare till våra düsseldorfmålare. Han målade även figurkompositioner med bibliska, mytologiska och genreartade motiv, Eva vid Abels lik, Nationalmuseum i Stockholm och Sappho sörjande sin älskare Faons obeständighet, i privat ägo, Malmö. Han målade genreartade tavlor med lekande barn. På hans vintermotiv ser man ofta fiskare på isen, bränslesamlande personer. Representerad: Vinterfiske 1841, Fiske i månsken. Barn hemförande bränsle, 1845. Även jag var i Arkadien. Vinterlandskap, Notdragning i månsken, alla i Malmö Museum, Landskap med kreatur, Vinterlandskap, Holländskt kustparti i månsken efter regn, samt Fransk interiör 1845, alla i Nationalmuseum i Stockholm.
Bild: Vinterfiske 1841.


Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2024. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »