ANNA LYTTKENS PETRUS

ANNA LYTTKENS PETRUS
Skulptör, grafiker, konsthantverkare, industridesigner och dansare. (Anna Marie-Louise). Född- Peterson. Född 2 juni 1886 i Uppsala, död 26 juli 1949 i Kalmar. Utbildning: Konstakademien, samt i Berlin, Paris, Italien och Norra Afrika. Hon har arbetat med ett stort antal figurer och större grupper i metall, marmor och trä. Hon blev en av Svenskt Tenns tidigaste medarbetare. Hon gjorde föremål i tenn i kraftfulla former. Lejonet återkom ofta och blev hennes signum. Hon ar­be­tade också i gjutjärn för Näfveqvarns bruk för Paris­utställ­ningen 1925. Utställningar: Göteborg 1923, New York 1927, Stockholm samt i Hälsingborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Köpenhamn och Karlskrona. Minnesutställning i Stadsbibliotekets bokhall i Uppsala 2006. Offentlig utsmyckning: i Stefanskyrkan, Stockholm, m/s Kungsholm, Svenska studenthemmet i Paris, arbeten till Svenska utställningsbyggnaden i Paris 1925, dopfat i drivet silver i kyrkan i Eskilstuna. Extra info: Anna Petrus var dotter till pedriatrikprofessorn Oskar Viktor Peterson [1844-1912) och grevinnan Maria von Stackelberg (1848-97). År 1907 utbildade hon sig på Chelsea Polytechnic School i London och därefter på Tekniska skolan i Uppsala, Althins målarskola och Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Anna Petrus var en pioniär inom svensk industridesign. Hon fick sitt genombrott på Baltiska utställningen 1914. ÅR 1920 förstördes nästan alla hennes skulpturer i en brand i hennes atelje på Östermalm. Efter detta reste hon till Italien och Nordafrika för att söka inspiration. Tillbaka i Sverige började hon, inspirerad av Nordafrikanska rökbord, att formge brickor i tenn, koppar och mässing som hon placerade på höga formsågade eller svarvade ställningar. Brickorna, eller bordskivorna, dekorerade hon med med en mängd allegoriska ornament. 1922 visade hon upp en kollektion av dessa brickbord i sin dåvarande atelje på Riddargatan i Stockholm. Vissa av bordskonstruktionerna var designade av arkitekten Uno Åhrén och andra av Petrus själv. Hennes bord visade bland annat upp på Jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Tenn hade vid den här tiden länge ansetts som ett gammalt oädelt material, och genom sina arbeten blev hon en av de drivande inom Svenskt Tenn, grundat 1924, och hon skapade en mängd föremål, som vaser, ljusstakar och mindre skulpturer för företaget. Anna Petrus designade även de rikt ornamenterade gjutjärnspelarna till ingången av svenska paviljongen på Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes (Parisutställningen 1925) och den artdecoinspirerade eldstaden i rökrummet på Amerikabåten M/S Kungsholm 1928. 1928 gjorde hon tillsammans med Uno Åhrén ett förslag för omskapandet av Hoglands park i Karlskrona där Petrus designade det monumentala konstverket Vindarnas Brunn. Förslaget genomfördes aldrig. Hon avslutade sin konst- och designkarriär i förtid redan 1930. Influerade av dansaren Isadora Duncan satte Petrus 10-11 maj 1917, tillsammans med Märta Kuylenstierna och Siri Derkert, upp en modern dansföreställning på Intima teatern i Stockholm. Till föreställningen, som var inspirerad av antiken, skapade de inte bara koreografin utan formgav även scenografi, kläder, affischer och programblad. Hon är också med i den då censurerade filmen av Isaac Grünewald från 1915 som visar tre par som dansar sällskapsdansen onestep. År 1917 gifte hon sig med läkaren Harald Lyttkens (1889-1962), med vilken hon fick två barn och levde tillsammans med till sin död 1949. Representerad: Röhsska museum i Göteborg och Malmö Museum.
Bild: Skulptur i brons av hennes make Yngve Lyttkens.


Mer info om ANNA LYTTKENS PETRUS»

Om amanda

Lexikonett amanda, är en del av KULTUR1.se Sveriges Kulturnät Copyright © 2004-2024. KULTUR1.se Sveriges Kulturnät.
Läs mer om Lexikonett amanda »